background

محاسبه شارژ ساختمان چگونه بر اساس چه قانونی انجام می شود؟

زمان انتشار:

نویسنده : [ محمد فاضلی ]

آپارتمان نشینی قوانینی دارد که شاید مهمترین آن، اصول پرداخت و محاسبه شارژ ساختمان باشد. شارژ درواقع پولی است که ساکنان یک ساختمان برای نگهداری و حفظ ، تعمیرات عمومی و هزینه های مشترک مستمر(مثل هزینه های موتورخانه،آب وبرق مشاع،آسانسور سرایداری و غیره) میپردازند. هزینه هایی که ربط مستقیمی به واحد محل سکونت شان ندارند و به وضعیت کلی ساختمان و مشاعات مربوط می شود. در ادامه این مطلب ، قوانین محاسبه و پرداخت شارژ ساختمان و ابزارهای مناسب برای آن را بررسی می کنیم.

قانون محاسبه شارژ ساختمان

مهمترین منبعی که قوانین زندگی در آپارتمان را به شما معرفی میکند، قانون تملک آپارتمان ها است. در ماده 4 این قانون می خوانیم:

حقوق و تعداد و همچنین سهم هر یک از مالکین قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک مناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد به زبان ساده یعنی هرکس به نسبت متراژ واحدی که در آن سکونت دارد باید شارژ بپردازد مگر وقتی که پای تعمیرات کلی ساختمان و هزینه های نگهداری مثل هزینه ایزوگام کردن پشت بام، تعمیر نما، رنگ آمیزی راهروها و موارد این چنینی در میان باشد.

با این حال در بعضی ساختمان ها ممکن است جزئیات دیگری هم در نظر گرفته شود.مثلا اگر کنتور آب و گاز ساختمان بین همه واحد ها مشترک باشد، شاد مدیریت تصمیم بگیرد هزینه آب و گاز را بر اساس تعداد نفرات تقسیم کند. در بعضی از ساختمان ها نیز یک هزینه ثابت برای نگهداری تعریف می شود (مثلا برای نظافت، نگهداری از آسانسور، باغبانی یا سرایداری و...) و یک هزینه متغیر که بر اساس متراژ واحد یا تعداد نفرات مشخص شده است.

در آپارتمان ها و دیگر ساختمان های چند واحدی، علاوه به قانون اصلی تملک آپارتمان ها صورت جلسه هایی به صورت مصوب بین مالکان به اجرا در می آید که نحوه محاسبه شارژ ساختمان را به دقت تعیین میکند. بسته به هیئت مدیره ساختمان، روش محاسبه و پرداخت شارژ آپارتمان به روش های گوناگونی انجام می شود که ترکیبی از تعداد نفرات ساکن، متراژ و واحد را در نظر می گیرد.

افرادی که به دنبال خرید یا اجاره خانه هستند، بهتر است پیش از نهایی شدن قرارداد خرید و اجاره نگاهی به قوانین آپارتمان نشینی و البته قانون ساختمان مد نظر داشته باشند. با توجه به این قوانین می توان پیش بینی خوبی از هزینه های آتی واحد مسکونی داشت.

مدیران و ساکنان در آپارتمان ها، بسته به نیاز و روش محاسبه شارژ ساختمان از ابزارها و نرم افزار های گوناگونی استفاده می کنند که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

نکات مهم درباره شارژ ساختمان

حتی اگر واحدی در ساختمان خالی باشد، مالک باز هم موظف است شارژ بپردازد. اما این شارژ شامل هزینه های ثابت ساختمان است و هزینه آّب و برق مشترک شامل نمیشود.

قبل از اجاره یا خرید یک ساختمان حتما با مدیر آن صحبت کنید و از تسویه بودن شارژ ساکن قبلی مطمئن شوید. در غیر این صورت بدهی او به شما منتقل می شود، زیرا این بدهی، فارغ از ساکن، بدهی مربوط به واحد ساختمانی است.

معمولا شارژ واحد های استیجاری که به هزینه های ثابت ومستمر مربوط بوده، توسط مستاجر پرداخت می شود و هزینه های مربوط به تعمیرات اساسی مثل ایزوگام کردن، نصب آنتن مرکزی برای ساختمان، رنگ آمیزی مشاعات، تعمیرات فاضلاب و... به عهده مالک است. اگر مالک از پرداخت این هزینه ها خودداری کند مستاجر میتواند به درخواست مدیر ساختمان، این هزینه ها را از محل اجاره بپردازد و از اجاره ماهیانه کسر کند.

برخلاف چیزی که بیشتر مردم فکر میکنند پرداخت شارژ یک واحد استیجاری الزاما به عهده مستاجر نیست و مالک و مستاجر می توانند در این باره توافق کنند که کدام یک هزینه های شارژ را پرداخت کند. هرچند که در عرف کمتر اتفاق میافتد که صاحبخانه، به جای مستاجر شارژ بدهد.

اگر مستاجری شارژ واحد خود را پرداخت نکند مدیر ساختمان میتواند موضوع را به مالک اطلاع داده و شارژ را از او طلب کند، چون در هر صورت مالک مسئول نهایی پرداخت شارژ است.

انواع روش و ابزارهای محاسبه شارژ ساختمان

همانطور که گفته شد،محاسبه شارژ ساختمان با در نظر گرفتن قانون تملک آپارتمان ها بر اساس مصوبه هیئت مدیره و طبق توافق ساکنان ساختمان انجام می شود. روش های محاسبه متنوع محاسبه شارژ، بر اساس تعداد نفرات ساکن، متراژ و دیگر معیار عا پیاده سازی می شود. در ادامه، برخی از آن ها را بررسی می کنیم.

پرداخت شارژ ساختمان بر اساس واحد

شارژ واحدی ساختمان یکی از روش هایی است که خصوصا در مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی و ترکیب آن ها پیاده می شود. پرداخت شارژ ساختمان با این روش بر اساس واحد های ساختمان صورت میگیرد و واحد هایی با مشخصات یکسان، میزان برابری شارژ پرداخت می کنند. به بیان دیگر، همه واحدهای دوخوابه صرف نظر از متراژ، شارژ برابری پرداخت میکنند. نکته مهم اینکه در روش پرداخت واحدی این است که وضعیت انبار و پارکینگ واحدها هم در محاسبه نقش دارند.

شارژ ساختمان بر اساس متراژ واحد

در برخی ساختمان ها، شارژ واحد ها بر اساس متراژ محاسبه می شود. این روش در بسیاری از آپارتمان ها و مجتمع های تجاری و اداری پیاده می شود و شهرت و کاربرد زیادی دارد. و از لحاظ متراژ برابر نیستند، از این روش استفاده زیادی می کنند.

درمحاسبه شارژ ساختمان به صورت متراژی، مبلغی به ازای هر متر ساختمان درنظر گرفته می شود. در نتیجه مبلغ شارژ هر واحد با متراژ آن ضرب در مبلغ شارژ هر واحد برابر خواهد بود.

در حال دریافت اطلاعات