background

اسکلت بتنی مزایا و معایب

زمان انتشار:

نویسنده : [ محمد فاضلی ]

اگر عضوی از ساختمان بتنی معیوب شود،تعویض و ترمیم آن مشکل است.شرایط آب و هوایی مانند سردی و گرمی هوا در اجرای آن تاثیر می گذارد .

بتن در برابر انفجار ضعیف عمل می کند .چون کنترل کیفیت بتن در کارگاه انجام میشود.تضمین کیفیت آن نسبت به فولاد که در کارخانه تهیه می شود کمتر است.البته در صورت استفاده بتن اماده،این نقض تا حد زیادی قابل بر طرف شدن است.

ساختمان با اسکلت بتنی ارزانتر از اسکلت فلزی است.اما حجیم تر و سنگین تر از ان است و مقاومت کمی در برابر انفجار دارد.

معایب اسکلت بتنی

مقاومت کششی بتن بسیار پایین بوده و در حدود یک دهم مقاومت فشاری آن است .این مسئله استفاده از فولاد های مسلح کننده  در ناحیه کشش بتن را اجتناب ناپذیر میکند .وزن تمام شده و بار مرده ساختمان با اسکلت بتنی بیشتر از ساختمان با اسکلت فلزی است .

انتقال گرما و سرما توسط ساختمان های بتنی به داخل ساختمان به راحتی انجام میگیرد که این یک ضعف است.مدت زمانی که برا اجرای یک ساختمان با اسکلت بتنی مورد نیاز است، بسیار بیشتر از ساختمان با اسکلت فلزی است.

بتن بلافاصله پس از ساخت به کار گرفته شده و مصرف شود.بنن در بهترین حالت فقط تا دو ساعت پس از ساخت قابل استفاده است.

مزایای اسکلت بتنی:

اجزای بتن آرمه صلابت بالایی دارند.به همین دلیل معمولا ساکنان یک ساختمان بتن آرمه در هنگام وزش شدید باد یا تحریک زیاد همسایگان ،لرزه ای را حساس نمیکنند و آرامش ان ها حفظ می شود.

مزایا:

ساختمان با اسکلت بتنی نسبت به ساختمان اسکلت فلزی به نگهداری و محافظت کمتری نیاز دارد.در حقیقت اگر استاندارد ها و ضوابط لازم هنگام اجرای اسکلت بتنی به خوبی رعایت شده باشد،پس از اتمام کار ساختمان به مراقبت خاصی احتیاج نخواهد شد.

از مهم ترین خصوصیات ساختمان با اسکلت بتنی این است که مصالح آن باید به تدریج خریداری شود .در این حالت فشار اقتصادی کمتری به سازنده یا مجری طرح وارد می شود.

مزایای اسکلت بتنی:

تمام اجزای تشکیل دهنده بتن به عنوان مصالح بومی و ارزان قیمت محسوب میشوند.بتن اماده نیز با کیفیت و مشخصات مختلف قابل خریداری است.بتن را میتوان به سهولت به هر شکل دلخواه درآورد .فقط کافی است قالب مناسب را تهیه کرده و سپس تقریبا هر مقطع سازهای و شکل معماری را با بتن آرمه تولید کرد .این موضوع یکی از مزیتهای بتن در برابر فولاد است زیرا فولاد در کارخانه در مقاطع و شکل های محدود و مشخص ساخته می شود .

مقاومت بسیار مطلوبی هنگام آتش سوزی دارد .یک ساختمان بتن آرمه میتواند ساعت ها در مقابل آتش سوزی مهیب مقاومت کند و فرو نریزد.

بتن همچنین مقاومت خوبی در مقبال رطوبت و آب دارد .اگر آبی که با بتن در تماس قرار میگیرد بدون یونهایی از قبیل یون سولفات و یون کلرور باشد،اشکالی برای بتن یا حتی میلگرد های داخل آن ایجاد نمی کند .

تاریخچه اسکلت بتنی :

در تعریف اولیه بتن اماده است که این متریال یک ماده چسبنده است که در نتیجه فعل و انفعال سیمانهای هیدرولیکی و آب حاصل میشود.باتوجه به این تعریف،میتوان اولین استفاده از چنین مصالحی را در چندین قرن پیش هم مشاهده کرد.اما ساخت و اجرای بتن آن صورت که امروزه میشناسیم ،به اوایل قرن بیست میلادی برمیگردد.

بتن نیز مانند تمام متریال و مصالح دیگر در صنعت ساختمان سازی ،به صورت مداوم در حال ارتقای کیفیت و کارایی است و هر روز  شاهد اجراهای متفاوتی از این ماده خصوصا در پل ها و سدها هستیم.

اسکلت بتنی دارای مزایا و معایبی است که انتخاب آن باید با توجه به نوع ساختمان، محل احداث،دسترسی به مصالح ساخت  و قیمت آنها کاربری ساختمان وخصوصیات جوی و زمین شناسی منطقه صورت بگیرد. 

 

در حال دریافت اطلاعات