background

نقش وکالت نامه در نقل و انتقال ملک

زمان انتشار:

نویسنده : [ محمد فاضلی ]

از معامله های مهم در زندگی هر فرد،خرید و فروش خانه است.اما از طرفی دیگر بیشترین حجم کلاهبرداری ها در زمینه نقل و انتقال ملک صورت می گیرد.به گونه ای که دیده شده خریدار با چند ترفند ساده،ملک را از چنگ فروشنده در اورده است.از رایج ترین اسنادی که در دفتر اسناد رسمی ثبت می شود،وکالت نامه است.از سوی دیگر از پرخطرترین معاملاتی است که بیشترین کلاهبرداری در ان اتفاق می افتد.

مفهوم وکالت نامه در نقل و انتقال ملک 

از نظر لغوی وکالت جایگزینی یا واگذاری امور به شخص دیگر است.از دیدگاه قانون مدنی نیز وکالت نامه به این معناست که،موکل به وکیل خود در خصوص امور خاصی اختیارات لازم را می دهد.این اختیار انجام امور،از طریق قرارداد ثبتی که بین دو نفر تنظیم می شود قابل اجرا است .

شرایط فروش ملک با وکالت نامه 

چنانچه بنا به دلیلی یکی از طرفین امکان حضور به موقع در دفتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال نداشته باشد،قراردادی به نام وکالت فروش انجام می شود.دلایل متفاوتی برای تنظیم چنین قراردادی وجود دارد .این دلایل عبارتنداز:

1)اماده نبودن سند ملک

2)کاهش هزینه انتقال سند

3)مفقود شدن سند ملک

4)فرار فروشنده از پرداخت مالیات 

 شیوه واگذاری وکالت نامه فروش ملک 

برای کاهش دردسرهای مراحل اداری و کاغذبازها انتقال سند،وکالت در فروش بهترین راه است.افراد برای انکه راحت تر به نتیجه برسند.باید از مراجع قانونی برای ثبت وکالت نامه در دفتر اسناد رسمی تاییدیه بگیرند .موکل(شخصی که به فرد دیگری وکالت می دهد)و وکیل(کسی که شخص موکل،مسئولیت انجام امور مربوط به فروش ملک را به او واگذار می کند )طرفین در قرارداد وکالت نامه به شمار می آیند.

اختیارات وکیل در فروش ملک

با استناد بر ماده661 قانون مدنی،در صورتی که به وکیل وکالت مطلق اعطا شوداز جانب موکل این اختیار را دارد تا درباره تمام اموال او هر اقدامی که میخواهد انجام دهد .در صورتی که وکالت مطلق نباشد ،وکیل این اختیار را دارد که فقط در موضوعات تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهد. مطابق با ماده 683 قانون مدنی ایران،در صورتی که وکالت موکل، به صورت  بلاعزل تنظیم شده باشد و درآن قید شده باشد که موکل اختیار عمل در موضوع وکالت را ندارد ،موکل تاجایی می تواند در موضوع وکالت اقدام عملی داشته باشد که با حقوق قانونی وکیل تعارضی نداشته باشد و برای این نوع اقدامات برای موکل محدودیتی وجود ندارد.

سرانجام وکالت بعد از فوت موکل

به طور کلی قراردادها به دو دسته جایز و لازم تقسیم می شوند.در قراردادهای لازم مانند اجاره با فوت هر یک از طرفین تغییری در قرارداد به وجود نمی آید .اما در صورتی که قراردادجایز باشد ،مانند قرارداد وکالت نامه چنانچه موکل یا وکیل فوت و یا دچار جنون شود،سلامتی برای تنظیم عقد نیاز است،از بین می رود و این مسئله باعث فسخ قرارداد خواهدشد.

نتیجه گیری

در صورتی که قصد انجام معامله کلان از طریق وکالت نامه را دارید، قبل از تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی در دفتر خانه ای که سند را تنظیم کرده رفته و اعتبار سند را استعلام بگیرید .  

 

در حال دریافت اطلاعات